Aeroport, oportunitats perdudes

Model de país

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport ha saltat a l’arena mediàtica fa pocs mesos, motivat pels terminis marcats per AENA i el govern espanyol per l’aprovació d’aquesta inversió. L’aeroport, però, i el sistema de transport de persones i mercaderies, actuen com a facilitadors de l’activitat econòmica. La manera com s’ha conduit, en molt poc temps, el debat i les decisions respecte a l’aeroport i als peatges fa evident una manca de model, de planificació i de projecte, que sembla extensiva al conjunt de l’economia. Quin model econòmic se’ns proposa, amb l’ampliació de l’aeroport? A quin model econòmic encaixa, la no ampliació?

A FemCAT defensem un país capaç de planificar a llarg termini, i fer-ho tenint en compte la complexitat dels projectes i tots els factors que hi influeixen. Proposem que la indústria guanyi protagonisme en la creació de valor, i també a la vida laboral de persones ben formades, dinàmiques i capaces de liderar innovació i internacionalització. Coincidim totalment amb la necessitat de descarbonitzar l’economia, confiant en la tecnologia i en nous models empresarials per mantenir un creixement inclusiu. Demanem als nostres governants que comptin amb la societat civil per contribuir a un model de país que generi progrés per a tothom. Sense un rumb per avançar, qualsevol decisió deslligada del context pot convertir-se en un escull insalvable, i massa sovint l’únic resultat possible serà la inacció.

Acceptació de la complexitat

Els darrers anys, el debat polític i l’espai públic han quedat saturats per missatges simplistes, fins i tot maniqueus, on només hi ha espai per ubicar-se en un dels blocs en disputa. Estem a favor de l’ampliació de l’aeroport i som alhora conscients que requereix encara molta feina de definició i aprovació, tant de les mesures de compensació per l’afectació als entorns naturals, com del model de gestió que farà de l’aeroport del futur un veritable hub intercontinental. Demanem als nostres representants públics que abracin aquesta complexitat i que impliquin el conjunt de la societat per aconseguir els elements de dinamisme social i econòmic dels quals l’aeroport és una eina, no un fi.

Necessitat de bones connexions per l’ecosistema emprenedor

L’any 2015, durant un viatge de benchmarking a Califòrnia, un exitós emprenedor tecnològic català ens explicava els criteris que havien pesat a l’hora d’escollir la seu europea de la seva empresa. De Barcelona valorava molt positivament la disponibilitat de talent i l’ecosistema de startups i tecnològic. Era conscient d’una certa dificultat administrativa per crear i fer créixer l’empresa, però estava disposat a suportar-ho. Amb aquests factors en posicions comparables, l’element diferencial, que va fer que els seus inversors es decantessin per Amsterdam van ser els vols directes amb San Francisco.

L’esforç de les institucions públiques i privades per dinamitzar l’ecosistema emprenedor, han començat a donar fruit. Els llocs de treball de qualitat que generen, la retenció i atracció de talent, requereixen un context acollidor, que ha d’incloure bones connexions internacionals.

Dinamisme de la indústria

La indústria assegura prop del 20% del Valor Afegit Brut produït a Catalunya. En aquesta dada no s’inclouen els serveis a la indústria, que segons alguns estudis podrien arribar a un 30% addicional. La indústria catalana té un paper a jugar al comerç mundial, és un sector dinàmic i molt internacionalitzat. L’empresa catalana, en general, exporta gairebé un terç de la seva producció. Les bones connexions internacionals son fonamentals en aquest esforç: una bona connectivitat amb clients i proveïdors i la capacitat de fer circular persones i mercaderies és necessària per mantenir l’espai guanyat a les cadenes de valor mundials.

Simplificar el rol de l’aeroport, plantejant que l’ampliació només serviria per “portar més turistes”, és menystenir el paper de sectors econòmics que, amb l’actual pandèmia de fons, han demostrar ser capaços de mantenir i crear llocs de treball en moments crítics. La indústria innovadora, internacionalitzada, que evoluciona i creix al ritme dels nuclis més avançats del món, requereix bones connexions tant per les persones com per les mercaderies. És el sector pel qual aposten tots els països desenvolupats, i requereix un esforç de país, que abasta des de l’educació fins a la recerca, passant pel transport de persones i mercaderies a tots els nivells.

En aquest cas, el debat binari sobre l’ampliació de l’aeroport emmascara altres prioritats no ateses: una bona xarxa terrestre de transport de mercaderies, bones connexions ferroviàries, un bon sistema de gestió duaner tant per terra com a l’aeroport.

Descarbonització necessària

Un dels arguments esgrimits en contra de l’ampliació de l’aeroport és la necessària priorització del transport terrestre per als desplaçaments de radi curt. Un aeroport que actua com a hub internacional requereix una bona connexió, sobretot ferroviària, amb el seu hinterland. Encallats en el debat sobre l’ampliació de l’aeroport, ens oblidem d’assenyalar que no disposem d’aquesta xarxa de bones connexions ferroviàries. En aquest sentit, la reivindicació que es consideri de forma conjunta tot el front aeroportuari i ferroviari català és rellevant, però no elimina la necessitat que el hub principal del sistema estigui preparat per afrontar les operacions que se li requeriran.

La descarbonització de l’economia és imprescindible i cal articular xarxes terrestres que permetin reduir els vols de radi curt. A curt termini, aturar l’ampliació de l’aeroport, sense fer les inversions ferroviàries necessàries per fer desplaçaments descarbonitzats, no tindrà l’efecte desitjat. A mig termini, la tecnologia aeronàutica avançarà cap a una aviació descarbonitzada, i les infraestructures seguiran sent necessàries.

 

Compartir

Similar Articles

BENCHMARKING CATALUNYA:...Nota de premsa - FemCAT visita entitats exemplars de Barcelona i el Vallès Occidental...
BENCHMARKING CATALUNYA:...Nota de premsa FemCAT visita entitats exemplars de Girona i Olot amb l’objectiu...
Benchmarking Catalunya:...Empresaris i empresàries de FemCAT viatjaran a Girona i Olot amb l’objectiu de...
Nomenament del Dr....El Patronat de FemCAT, reunit el 14  de setembre de 2021, ha atorgat la distinció...
Necessitem una...L’actual debat sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona ens demostra la...