Necessitem una planificació coherent de les infraestructures de transport

L’actual debat sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona ens demostra la dificultat de conjugar el ritme frenètic del debat públic, amb els temps de desplegament de les decisions que afecten al futur del nostre país.

L’any 2007, FemCAT va ser un dels impulsors de l’ “Acte de l’IESE”, on per primer cop en molt de temps l’empresariat català va fer front comú i es va unir per reclamar la gestió de l’aeroport. En 14 anys no s’ha fet cap avançament en aquest sentit; potser és el moment de tornar-ho a posar sobre la taula. Coincidim amb la Generalitat que cal fer una gestió integrada del front aeroportuari català, i pensem que aconseguir-la passa per un canvi en el model de gestió.

Tard o d’hora hi haurà aviació “verda”: el ritme de desenvolupament de la tecnologia és lent, però també és lent construir infraestructures aeroportuàries. Si tenim una mínima esperança que un dia l’aviació faci la seva transició verda, no podem desatendre les necessitats ni les oportunitats del futur aeroportuari a Catalunya.

Cal tenir en compte que per una infraestructura com un aeroport, o fins i tot per modificacions com les que ara AENA posa sobre la taula, l’escala de temps és la dècada. Totes les consideracions sobre la recuperació del transport aeri degut a la pandèmia, en aquesta escala de temps, esdevenen supèrflues. És cert que trigarem alguns anys en veure volums de trànsit com els del 2019; és desitjable que molts viatges que abans consideràvem imprescindibles, i que ara hem après a no fer, no tornin a esdevenir hàbit. Pensar que prendre decisions no és urgent, degut a la frenada per la pandèmia, no ens sembla correcte.

Com a actors del mon empresarial, el nostre paper és apel·lar a l’activitat econòmica i, sobretot, als llocs de treball que un hub aeroportuari pot proporcionar. Apel·lem també a tot allò que la inversió que ara es debat pot significar per millorar la vida dels ciutadans en els seus desplaçaments internacionals, així com la millora en la competitivitat de les empreses i del país en general, en el tauler internacional. Els efectes ambientals, tant els causats per les emissions dels carburants, com l’impacte sobre el territori immediat, s’han de prendre molt seriosament. Hem de ser estrictes amb els requeriments de compensació ambiental, i no només per respecte a les directives europees, sinó per necessitat de país: no ens podem permetre cap retrocés, ni tan sols en biodiversitat, per molta activitat econòmica que pugui portar. La UE no permetrà, i nosaltres hem de vetllar per que l’ampliació que es proposa no infringeixi les necessàries mesures de protecció de la fauna del delta. Hem de ser exigents amb qui dissenya i construeix l’obra, AENA perquè aquestes mesures formin part indestriable del projecte, i siguin aprovades i compromeses d’antuvi. Pensar, però, que no cal ni plantejar-ho, és llençar la tovallola abans d’hora.

Ser un hub intercontinental requereix, també, tenir una bona connexió amb el territori, perquè significa donar entrada i sortida àgil a les persones que, per afegir valor a les empreses, per gaudir del nostre territori, per aprofundir en la internacionalització de les empreses o per conèixer altres indrets, es mouen. En aquest sentit, el tren és ara mateix la única solució compatible amb la protecció climàtica. La societat civil porta gairebé 20 anys liderant la reivindicació, i fins i tot la definició tècnica, del corredor ferroviari mediterrani, a través de FerrMed i altres plataformes. Una gestió integrada del front aeroportuari català requereix connexions ferroviàries impecables, en les que caldria estar treballant intensament, amb i sense debat sobre l’aeroport. És necessari aportar una visió complerta i coherent, però això no ens ha de fer perdre de vista que cadascuna de les peces té el seu moment de decisió i el seu temps d’execució.

FemCAT se suma a la petició d’una taula de diàleg entre totes les administracions i associacions implicades, per consensuar i adoptar la solució que permeti fer compatible el respecte per la biodiversitat i la prosperitat econòmica del territori, amb l’ampliació de capacitat de l’aeroport de Barcelona.

Compartir

Similar Articles

Nomenament del Dr....El Patronat de FemCAT, reunit el 14  de setembre de 2021, ha atorgat la distinció...
Aeroport, oportunitats...Model de país El debat sobre l’ampliació de l’aeroport ha saltat a l’arena...
Comunicat, març 2021Estan a punt d’esgotar-se els llocs presencials a l’XI Fòrum FemCAT! L’aforament...
Comunicat, febrer 2021Els darrers dies hem viscut uns esdeveniments que lamentem profundament. FemCat defensa...
Memòria anual...Ja és disponible la memòria FemCAT 2020, amb un format nou i continguts multimèdia....